کد خبر: ۷۴۹۶
۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

می‌خواهم داور بین‌المللی قرآن شوم

یگانه صالح‌منش نوجوان ساکن محله ابوذر چهار‌ماه است که به‌عنوان مربی قرآن در دارالحجه (مکتب‌خانه همراه) حرم مطهر رضوی حضور دارد.

یگانه صالح‌منش دختر نوجوانی است که از شش‌سالگی در زمینه صوت، لحن و حفظ قرآن فعالیت کرده است و توانسته مقام‌های رنگارنگی در این زمینه به دست بیاورد. او می‌گوید مادرش اولین کسی بوده که متوجه استعدادش شده و حمایتش کرده است.

یگانه که حالاچهارده ساله است توانسته در مسابقات بین‌المللی شباب‌الرضا در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مقام چهارم و سوم، در مسابقات قرآن و عترت بسیج استان سال گذشته و امسال، مقام دوم استان را به دست بیاورد. همچنین او حافظ چهارجزء از قرآن است. این دختر ساکن محله ابوذر چهار‌ماه است که به‌عنوان مربی قرآن در دارالحجه (مکتب‌خانه همراه) حرم مطهر رضوی حضور دارد.


- خانواده‌ات چه نقشی در شکوفایی استعدادت داشتند؟
هر زمان که از تلویزیون اذان یا قرآن پخش می‌شد، آن را با همان تحریر‌ها تقلید می‌کردم. شش‌ساله بودم که مادرم مرا در مهدالرضا (ع) ثبت‌نام کرد. در کلاس هم سوره‌ها را زودتر از بقیه حفظ می‌کردم. مربی مهد کودک به مادرم پیشنهاد کرد که به دارالقرآن حرم رضوی مراجعه کنیم تا تست بگیرند. بعد از پذیرفته‌شدنم در دوره‌های دارالقرآن تاکنون مشغول فراگیری هستم.

- چطور به‌عنوان مربی در دارالحجه مشغول شدی؟
بین دختران استعدادیابی انجام و سپس گزینش شد. بعد از آن یک دوره فشرده تدریس برایمان گذاشتند.

- در یک ساعت چه تدریس می‌کنی؟
بعد از اینکه خادمان در دارالحجه از دختران دعوت می‌کنند که گرد هم جمع شوند، برای آن‌ها از قواعد ابتدایی روخوانی و روان‌خوانی صحبت می‌کنم. آن‌ها را تا‌حدی‌که بتوانند تلفظ صحیحی داشته باشند، راهنمایی می‌کنم. درصورتی که تمایل داشته باشند به دوره‌های دارالقرآن معرفی‌شان می‌کنم.

- هدف آینده‌ات چیست؟
آرزو دارم که بتوانم استاد شناخته‌شده‌ای در‌زمینه صوت و لحن بشوم و از این طریق در مسابقه‌های بین‌المللی قرآنی داوری کنم.

- چه انتقاد و پیشنهادی برای مسابقه‌های قرآنی داری؟
موضوعی که همواره سبب ناراحتی‌ام است، نادیده‌گرفتن دختران قرآنی هنگام صدا‌کردن افراد روی سن است. به‌طور‌معمول فقط پسران به روی صحنه دعوت می‌شوند و تنها به اسم بردن از دختران اکتفا می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم برای تشویق دختران آن‌ها را هم روی سن دعوت کنند. آن‌ها کلی زحمت کشیده‌اند تا بتوانند مقام و عنوانی کسب کنند. چرا نباید دیده شوند.

- هم‌نشینی با قرآن برایت چه دستاوردی داشته است؟
صد‌درصد روی شخصیتم اثر گذاشته است، به‌طوری‌که در همه تصمیم‌ها و برخوردها، سعی می‌کنم به آیه‌های قرآن متوسل شوم و بعد از آن با صبر و آرامش، راه درست را انتخاب می‌کنم.

- اگر شهردار منطقه ۷ بودی چه کاری برای محله‌ات انجام می‌دادی؟
شهرک ما بازار محله پررونقی ندارد. برای خرید باید به خارج از شهرک برویم. اگر شهردار بودم، مترو را سریع‌تر راه‌اندازی می‌کردم. فرهنگ‌سرایی هم نداریم تا نوجوانان و جوانان در آن حضور داشته باشند؛ در این زمینه هم اقدامی انجام می‌دادم.

ارسال نظر